Право на ремонт — що це таке і на що чекати користувачам гаджетів
| | | |

Право на ремонт — що це таке і на що чекати користувачам гаджетів

Про право на ремонт все частіше говорять останні роки. Екологи стверджують, що воно допоможе зменшити кількість сміття. Користувачі сподіваються збільшення ремонтопридатності гаджетів. У США та країнах ЄС закони про право на ремонт вже діють. Однак результат поки що далекий від очікуваного. Що таке право на ремонт Вже ніхто не приховує, що заплановане старіння електроніки не…

Про право на ремонт все частіше говорять останні роки. Екологи стверджують, що воно допоможе зменшити кількість сміття. Користувачі сподіваються збільшення ремонтопридатності гаджетів. У США та країнах ЄС закони про право на ремонт вже діють. Однак результат поки що далекий від очікуваного.

Що таке право на ремонт

Вже ніхто не приховує, що заплановане старіння електроніки не міф, а цілком реальна стратегія більшості корпорацій. Виробникам вигідно, щоб користувач купував нові продукти, а чи не користувався старими. Це справді стимулює економіку та рухає прогрес. Але мінусів у такої стратегії набагато більше:

  • засилля маркетингу, що видає косметичні зміни за проривні технології;
  • зростання витрат у покупців техніки;
  • збільшуються з кожним роком обсяги технологічного сміття, що погано переробляється.

Дії корпорацій викликають дедалі більше невдоволення у всьому світі. «Право на ремонт» — одна зі спроб якщо і не зупинити, то сповільнити маховик безперервного оновлення техніки, що розкручується виробниками.

То що таке це «право на ремонт»?

R2R (Right To Repair – «Право на ремонт») – це законодавчо закріплена вимога до всіх виробників складної техніки щодо підтримки працездатності їх виробів протягом усього життєвого терміну. Відповідно до цього закону виробник повинен надавати всім бажаючим технологічну документацію з ремонту виробів та забезпечувати їх запасними частинами. Причому запасні частини виробник повинен постачати, навіть якщо випуск самої моделі припинено. Такі закони вже діють у США та ЄС. У Росії поки що немає, але про це нижче.

«Право на ремонт» невигідне виробникам, тому ухвалення відповідних законів багато в чому є ініціативою громадських організацій. Найбільша з них – iFixit.

iFixit об’єднує понад мільйон користувачів по всій земній кулі. Завдання спільноти – полегшення ремонту будь-якої складної техніки. Члени iFixit діляться досвідом з ремонту, перекладають та викладають сервісні посібники. Також співтовариство веде активну боротьбу за повсюдне ухвалення законів, що обмежують «одноразовість» вироблених товарів.

Багато виробників фактично саботують «право на ремонт» навіть у тих країнах, де ці закони введені та діють. Вони завищують ціни на оригінальні запчастини, ставлять усім майстерням вимоги щодо отримання сертифікатів, вибудовують складні ланцюжки поставок запчастин і таке інше.

Але під впливом громадської думки деякі виробники починають переходити «набік добра».

Підтримка права на ремонт виробниками

Apple
Apple – один із апологетів стратегії запланованого старіння. Погана ремонтопридатність була і залишається відмінністю більшості гаджетів цієї фірми. Донедавна корпорація активно протидіяла «праву на ремонт», лобіюючи неприйняття закону у США. Тим більш показовим є рішення Apple, яка наприкінці 2021 року запустила програму Self-service repair.

Тепер багато користувачів iPhone або MacBook можуть самостійно завантажити посібник з ремонту з сайту Apple, замовити необхідні для ремонту деталі та інструменти.

Apple стверджує, що самостійний ремонт не позбавить власників права на гарантійне обслуговування, якщо при ремонті гаджет не буде пошкоджено.

Звучить чудово, але насправді не все так райдужно. Програма не поширюється на новинки та пристрої старше 2020 року. Список доступних для покупки деталей невеликий, і всі вони крупноблочні. Комплексний ремонт, як і раніше, доступний тільки для авторизованих сервісних центрів.

Samsung
Південнокорейський гігант донедавна також ревно захищав секрети ремонту своїх гаджетів. Компанія виграла кілька суден проти майданчиків, що розміщували схеми розбирання та ремонту пристроїв Samsung. Але у березні 2022 року Samsung заявила про партнерство з iFixit.

Корпорація оголосила про старт програми самостійного ремонту, який буде доступний власникам смартфонів Samsung Galaxy S20, S21 та планшетів Galaxy Tab S7+. У її рамках можна завантажувати гайди з ремонту, купувати запчастини та інструменти для ремонту.

Але при уважному розгляді програма самостійного ремонту Samsung виглядає навіть блідішою, ніж у Apple. Доступних для ремонту моделей небагато, запчастин до них теж. Компанія обіцяла постійно розширювати список ремонтопридатних гаджетів, але за минулий рік цей список не розширився на жодне найменування.

Google
Google донедавна не надавала оригінальні запчастини «кому завгодно» — лише авторизованим сервісним центрам. Але з 2022 року корпорація також оголосила співпрацю з iFixit. Тепер на сторінці Google в iFixit можна завантажити сервісні посібники для всієї лінійки Google Pixel, купити інструменти та запчастини для ремонту.

Часто, правда, є тільки для моделей з Pixel 3 по Pixel 6 і вибір їх невеликий.

Motorola
Motorola — один із піонерів «права на ремонт» серед виробників. Фірма надає безкоштовні посібники з ремонту своєї техніки всім охочим аж із 2003 року. Отже, вибір сервісних посібників у цієї компанії найширший.

На сторінці Motorola у iFixit можна придбати набір спеціалізованих інструментів для гаджетів компанії. А ось вибір доступних запчастин також невеликий.

Microsoft
Microsoft надає для завантаження керівництва з ремонту ноутбуків Surface Book та Surface Laptop.

Також для цих ноутбуків можна купити великоблочні запчастини. Наприклад, материнські плати, екрани, батареї. Але вибір запчастин традиційно вузький. Так, материнська плата є лише однією моделі — Surface book першого покоління.

HP
На сторінці HP в iFixit можна побачити безліч інструкцій з ремонту для ноутбуків HP.

Список посібників на HP – один із найширших у спільноті.

Щоправда, насправді керівництво виявляється досить бідним. Для багатьох моделей за ними можна поміняти тільки акумулятор або жорсткий диск – завдання, з якими більшість IT-фахівців упораються без жодного керівництва. Вибір запчастин теж дуже мізерний.

Що «право на ремонт» дає власникам гаджетів

З одного боку, «право на ремонт» — корисна ініціатива, і її повсюдне впровадження неможливо не вітати. Вже зараз співпраця фірм з iFixit та впровадження власних програм самостійного ремонту значно полегшує пошук деталей для ремонту. Але це для тих, хто хоче та може ремонтувати гаджети самостійно.

А чи зміниться щось для тих, хто вважає за краще користуватися послугами майстерень?

У Європі та США – так. Багато виробників раніше допускали ремонт своїх виробів лише у фірмових сервісних центрах. Приватні майстерні не бралися за ремонт, побоюючись штрафів. Тепер техніку можна ремонтувати будь-де, причому виробник зобов’язаний надавати на неї запчастини. Але це створює витрати виробника, які він (зрозуміло) покриває з допомогою покупців. Впровадження «права на ремонт» вже призвело до збільшення вартості як запчастин для ремонту, так і самої техніки.

У Росії закони про «право на ремонт» поки що не діють. З іншого боку, наші закони не обмежують право приватних майстерень на ремонт техніки окремих виробників. Більше того, лише приватні майстерні беруться за складний ремонт, пов’язаний із заміною окремих чіпів та електронних компонентів.

Використання «права на ремонт» у Росії навряд чи знизить ціну ремонту чи розширить можливості авторизованих сервісних центрів. Головний плюс такого закону був би у підтримці знятих із виробництва моделей. Але це призведе до зростання цін на техніку та запчастини.

Similar Posts